HYRESVILLKOR
Nedanstående villkor gäller för samtliga hyresavtal, som
med Inas Concierge som förmedlare har ingåtts mellan fastighetsägaren som
hyresvärd och hyresgästen. Dessa hyresvillkor tillsammans med ankomstinformationen som skickas ut inför ankomst samt respektive objektsbeskrivning utgör avtalsvillkoren mellan fastighetsägaren
och hyresgästen och reglerar endast avtalet för uthyrningen av objektet.
Ytterligare servicetjänster som tillhandahålls av Inas Concierge regleras inte
av dessa hyresvillkor.
1. TILLTRÄDE
1.1. Endast den person som genomfört bokningen med tillhörande sällskap har rätt att tillträda objektet. Giltig legitimation för samtliga boende ska kunna uppvisas vid ankomst
till hyresobjektet. I annat fall har Inas Concierge rätt att neka hyresgästen
tillgång till hyresobjektet.
1.2. Hyresgäster utan sällskap av målsman måste ha fyllt 25 år vid bokningstillfället.
1.3. Hyresgästen disponerar objektet från klockan 16.00 på ankomstdagen till
klockan 10.00 på avresedagen.
1.4. Nycklar överlämnas via nyckelbox med kodlås vid hyresobjektet. Vid
hyrestidens slut skall nyckel till hyresobjektet samt övriga utrymmen
återlämnas. Kostnader för eventuellt förkomna nycklar och för eventuella därav
föranledda cylinderbyten bekostas av Hyresgästen. Det åligger Hyresgästen att säkerställa att uppgett antal nycklar mottas vid ankomst.
2. PRISER OCH BETALNING
2.1. Samtliga priser anges i SEK per hyresperiod som anges på hyresavtal eller
bokningsbekräftelse. Bokningsavgift om 20 procent av den totala hyran ska
erläggas vid bokningstillfället och vara hyresvärden tillhanda senast 3
bankdagar efter bokningstillfället. Slutbetalningen på resterande del av hyran
samt övriga kostnader som tillkommer utöver hyra ska betalas senast trettio
dagar innan hyresperiodens början.
2.2. Vid bokning senare än 40 dagar innan hyresperiodens början gäller omgående
slutbetalning av hela beloppet.
2.3. Om inte betalningsvillkoren följs, betraktas överenskommelsen som bruten
och rätten till objektet förfaller således. Inas Concierge har således rätt att
upphäva det ingångna avtalet och hyresgästen debiteras då enligt gällande
avbokningsregler.
3. AVBOKNING
3.1. Bokningsavgiften återbetalas ej vid avbokning. Vid avbokning senare än 30
dagar före hyresperiodens början debiteras 100 % av hyran även om det hyrda
objektet inte tas i bruk.
3.2. Avbokning ska ske skriftligt och gäller fr.o.m. den dagen den är Inas
Concierge tillhanda.
4. ENERGI OCH VATTEN
4.1. Om inget annat anges i hyresavtalet är hyresbeloppet inkl. förbrukning av
vatten, el, olja, gas och värme (hit räknas ej ved till öppen spis).
4.2. I de objekt, där energiförbrukning och vatten inte är inkluderad i
hyresbeloppet beräknas ett förutbestämt belopp per person, som huset är uthyrt
till. Detta belopp anges i hyresavtal eller bokningsbekräftelse.
5. DEPOSITION
5.1. I det fall deposition krävs ska denna betalas enligt hyresavtal eller
bokningsbekräftelse där även storleken på depositionen finns angivet.
Depositionen gäller som en säkerhet för fastighetsägaren och vid eventuella
skador eller bristande städning, kan kostnad för detta dras av depositionen.
Återbetalning av depositionen regleras snarast möjligt, dock senast fjorton
dagar efter avresa.
6. SLUTSTÄDNING OCH SOPHANTERING
6.1. Hyresgästen är skyldig att lämna huset i gott skick, oavsett om
slutstädning är inkluderat i hyran eller om detta beställts. Detta betyder
bland annat att diska, tömma diskmaskin, tömma sopor och mat ur kyl och frys
etc. Följs
ej dessa föreskrifter debiteras kostnad om minimum 2.000 kr.
6.2. Inas Concierge har rätt att ta ut en avgift för obligatorisk slutstädning.
6.3 Hyresgästen är skyldig att följa de anvisningar för sopsortering som råder vid det aktuella boendet. Följs inte dessa föreskrifter debiteras kostnad för viten och sortering om minimum 2.000 kr.
7. SÄRSKILDA FÖRESKRIFTER
7.1. Hyresgästen får ej upplåta hyresrätten av bostaden till någon annan.
Objektet får endast användas i fritidsboendeändamål. Rökning är förbjudet i
objektet och husdjur får endast vistas i objektet efter skriftligt medgivande
från Inas Concierge. Antalet hyresgäster får inte överskrida antalet personer
som anges i objektsbeskrivningen.
7.2. Hyresgästen och dennes sällskap skall vara aktsam och ta god hand om den
hyrda bostaden samt följa de ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som
gäller. Hyresgästen skall visa hänsyn och respekt för grannar och
lokalbefolkning. Särskild hänsyn och tystnad skall visas mot grannar mellan
23:00 och 07:00.
7.3. Allergier: Trots att husdjur och rökning
normalt sett ej är tillåtet i Inas Concierge hyresobjekt kan inte garanti
lämnas för att djur ej vistats i objektet eller att rökning inte tidigare
förekommit. Inas Concierge och uthyraren påtar sig inget ansvar för allergiska
reaktioner.
7.4. Buller: Inas Concierge eller fastighetsägaren kan inte hållas ansvariga
för bullerstörningar - trafik, byggarbete etc. som kan förekomma i anslutning
till hyresobjektet.
7.7. Inas Concierge eller fastighetsägaren kan inte hållas
ansvariga för dålig täckning/anslutning/datamängd för internet eller
tv-kanaler. Hyresgästen ansvarar själv för otillbörlig internetanvändning och användningen av
internet ska överensstämma med relevant lagstiftning.
7.8. Utrustning: I det fall som fastighetsägaren och hyresgästen träffar avtal
om lån/hyra av utrustning så som cyklar, båt etc. frånsäger sig Inas Concierge
allt ansvar för skador i samband med sådan utrustning eller vid undermålig
funktion.
7.9. Swimmingpool: Vid användande av ett objekts pool är hyresgästen skyldig
att följa anvisningar från Inas Concierge eller fastighetsägaren. Inas Concierge frånsäger sig allt ansvar för personskador eller andra skador som kan följa vid användandet av poolen.
8. SKADOR
8.1. Hyresgästen skall lämna objektet i samma skick som vid ankomst. Hyresgästen
är ansvarig för de skador på objektet och/eller dess inventarier, som uppstår
under hyresperioden, och som vållats av hyresgästen själv eller annan, som
vistats i objektet under hyresperioden. Skador på hyresobjektet och/eller dess
inventarier, som uppstår under hyresperioden, skall omgående meddelas till Inas
Concierge och ersättas av Hyresgästen.
9. BRISTER OCH REKLAMATION
9.1. Skulle hyresgästen upptäcka brister i städning
eller andra skador/brister ska detta meddelas omgående efter ankomst.
Reklamation gällande städning ska göras omedelbart och reklamationer gällande
andra skador/brister ska göras så snart de rimligen kunnat upptäckas. I annat
fall kan hyresgästen komma att förlora rätten till reklamation alternativt bli ersättningsskyldig.
9.2. Vid en reklamation har Inas Concierge rätt att
först försöka avhjälpa problemet. Inas Concierge förbehåller sig rätten att, om
möjligt avhjälpa en reklamation genom att erbjuda hyresgästen ett annat
likvärdigt hyresobjekt.
9.3. I det fall reklamationsärendet av någon anledning
inte kunnat lösas på plats ska hyresgästen inkomma med ett reklamationsärende
skriftligen till Inas Concierge senast 14 dagar efter hyresperiodens slut.
9.4. Ett eventuellt ersättningsansvar omfattar endast
direkt ekonomisk skada. Inas Concierge eller fastighetsägaren tar inget ansvar
för indirekta skador eller skador av icke-ekonomisk karaktär.
10. INAS CONCIERGE SOM FÖRMEDLARE
10.1. Inas Concierge ansvar begränsas till sin roll som förmedlare
av uthyrningsobjekt och uthyrarens ansvar vilar på fastighetsägaren ensam.
10.2. Såvida ett hyresavtal mot förmodan inte går att fullfölja av
orsaker som ligger utanför Inas Concierges kontroll, är Inas Concierge
berättigad till att häva hyresavtalet mot omedelbar återbetalning av redan
inbetald hyra. Inas Concierge kan dock, efter eget övervägande, om möjligt
erbjuda hyresgästen ett annat likvärdigt objekt i samma område och till samma
pris.
11. FORCE MAJEURE
11.1. Inas Concierge och fastighetsägaren ska vara befriade från
skyldigheter som kan följa av avtalet i det fall omständighet inträder som
ligger utanför dennes kontroll, force majeure. Inas Concierge äger rätt att
häva avtalet, delvis eller i sin helhet, om sådan omständighet inträder.
Hävning skall föregås av en skriftlig framställning om uppsägning med angivande
av orsak.
11.2. Varken fastighetsägaren eller Inas Concierge kan hållas
ansvarig för ändringar av omständigheter som inte berörs av hyresobjektet.
Fastighetsägaren eller Inas Concierge kan heller inte göras ansvariga i
händelse av ohyra på objektet, såväl som stöld eller liknande.
12. ÖVRIGA UPPLYSNINGAR
12.1. Avtalet omfattas inte av reglerna kring ångerrätten.
12.2. Inas Concierge reserverar sig för tryckfel.
12.3. Inas Concierge förbehåller sig rätten att ändra sina
hyresvillkor från tid till annan.
12.4. Hyresgästen bekräftar att denne läst "Gästinformation" på
inasconcierge.se, vilket utgör en del av avtalet.
12.5. Hyresgästen bekräftar genom detta avtal att denne är medveten
om att vi lagrar och behandlar dennes personuppgifter enligt företagets
integritetspolicy som finns att läsa i sin helhet på
inasconcierge.se/integritet. Vi behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR,
EU:s dataskyddsförordning.
12.6. I det fall hyresgästen överskrider dessa föreskrifter har Inas Concierge eller fastighetsägaren rätt att häva avtalet med omedelbar verkan, utan återbetalning av hyresbeloppet. Vid överträdelser har Inas Concierge rätt att ta ut en avgift för att täcka de kostnader som detta kan medföra.